КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «БІЛЯЇВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ»

  БІЛЯЇВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ЛОЗІВСЬКОГО РАЙОНУ

ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Лозівська, 1 с.Біляївка, Лозівський район, Харківська область, 64141

тел.(05748) 94-2-40, е-mail: bilyaevk_94@ukr.net,  код ЄДРПОУ 24271005

НАКАЗ

14.09.2023                                                                                                           № 108-о      

Про створення комісії з розгляду

випадку булінгу (цькування)

та про затвердження Плану заходів,

спрямованих на запобігання та

протидію булінгу (цькуванню)

 

Керуючись Законами України «Про освіту» і «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», на підставі р.ІІІ наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 №1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.02.2020  за № 111/34394,

НАКАЗУЮ:

1.     Створити комісію з розгляду випадку булінгу (цькування) у складі:

КЗ «Біляївський ліцей»

голова комісії: Гринь Наталія Віталіївна – директор ліцею

заступник голови комісії: Іванова Тетяна Петрівна – громадський інспектор, заступник директора з виховної роботи

члени комісії:

Тетаренко Світлана Миколаївна – вчитель історії та правознавства

Іляшенко Олена Геннадіївна – вчитель початкових класів

Смирнова Ірина Юріївна – практичний психолог

Яковенко Віталій Вікторович – вчитель фізики

Шульська філія

голова комісії: Водолаженко Андрій Сергійович  – завідувач Шульської філії

заступник голови комісії: Винник Олена Вікторівна  – заступник завідувача філії з навчально-виховної роботи

члени комісії:  Кібалка Олена Андріївна – практичний психолог

Климчук Людмила Олексіївна – вчитель початкових класів

Іванов Олександр Володимирович – вчитель фізичної культури

Миронівська філія

голова комісії: Стриженко Ольга Миколаївна  – завідувач Шульської філії

заступник голови комісії: Чубукін Юрій Олексійович   – заступник завідувача філії з навчально-виховної роботи

члени комісії:  Мороз Інна Олексіївна – практичний психолог

Поляков Сергій Миколайович – практичний психолог

Путятіна Олена Андріївна – вихователь Миронівського дошкільного підрозділу

2. Комісії здійснювати свою діяльність у відповідності до наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти».

Упродовж 2023/2024  навчального року

3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Директор ліцею                                                                             Наталія ГРИНЬ

14.09.2023

З наказом ознайомлено:

 

Наталія ГРИНЬ

0663148968

                                                                  

                                                                             Додаток 1 до наказу № 108-о

                    від 14.09.2023

 

План заходів, спрямованих на запобігання

та протидію булінгу (цькуванню) у 2023/2024 навчальному році

КОМУНАЛЬНОГО  ЗАКЛАДУ «БІЛЯЇВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ» БІЛЯЇВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ  ЛОЗІВСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

Заходи

Терміни виконання

Відповідальний

Нормативно-правове та інформаційне забезпечення

попередження насильства та булінгу (цькування)

 

Підготовка наказу «Про запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти»

До 31.08

Адміністрація

 

Наради з питань профілактики булінгу (цькування):

·         з педагогічними працівниками;

·         з технічним персоналом.

Вересень

Заступник директора з виховної роботи

Педагоги-організатори

 

Обговорення та прийняття правил поведінки в класах, оформлення правил у вигляді наочного стенду

Вересень

Класні керівники

 

Організація механізмів звернення та встановлення інформаційних скриньок для повідомлень про випадки булінгу (цькування)

Вересень

Педагоги-організатори

Практичні психологи

Класні керівники

 

Створення розділу про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на сайті закладу освіти

Вересень

Адміністрація

 

Підготовка брошури з нормативними документами з профілактики булінга (цькування) в освітньому середовищі для педагогів

Жовтень

Практичні психологи

 

Підготовка методичних рекомендацій для педагогівз розпізнавання ознак насильства різних видівщодо дітей

Жовтень

Заступник директора з виховної роботи

 

Оформлення тематичного стенду

Жовтень

Практичні психологи

Педагоги-організатори

 

Перевірка інформаційної доступності правил поведінки та нормативних документів з профілактики булінгу (цькування)

Листопад

Заступник директора з виховної роботи

 

Виступ на загальношкільних батьківських зборах з профілактики булінгу (цькування) в учнівському колективі

Лютий

Педагоги-організатори

Заступник директора з виховної роботи

Робота ради профілактики правопорушень

 

Інструктивні наради з питань профілактики булінгу (цькування) з педагогічними працівниками та технічним персоналом

Листопад

Заступник директора з виховної роботи

 

Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти

Зимові канікули

Заступник директора з виховної роботи

залучені фахівці

 

Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу

За результатами кожної чверті

Заступник директора з виховної роботи

 

Консультування класних керівників адміністрацією закладу з проблемних ситуацій

Впродовж навчального року

Практичні психологи

Робота з учнями

 

Проведення тренінгів для учнів з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів

Впродовж року

Класні керівники, запрошені спеціалісти

 

Проведення ранкових зустрічей («Ранкових коло») з метою формування навичок дружних стосунків у класному колективі

Впродовж року

Класні керівники

 

Імітаційна гра для молодших школярів (1-4-й класи) «Якщо тебе ображають»

Жовтень

Класні керівники, вихователі ГПД

 

Круглий стіл для батьків «Поговоримо про булінг та кібербулінг».

Грудень Травень

Практичні психологи

Заступник директора з виховної роботи

 

Тиждень толерантності

Листопад

Практичні психологи

Класні керівники

 

Імітаційна гра для учнів 4-х класів «Розкажи про насильство»

Грудень

Класні керівники, вихователі ГПД

 

Інформаційна акція «16 днів проти насильства»

Листопад - грудень

Практичні психологи

 

Перегляд відеороликів «Нік Вуйчич про булінг у школ», «Булінг у школі та як з ним боротися – говоримо з Уповноваженим Президента України.», «Зупиніться!!! МОЯ Історія про Булінг і Кібербулінг».

Протягом року

Практичні психологи

Заступник директора з виховної роботи

 

Флешмоб «Зупинимо булінг разом!»

Грудень

Практичні психологи

 

Години спілкування «Булінг: міфи та реальність», «Не допускай насилля над ближнім», «Допоможи другу» тощо

Січень

Класні керівники

Вихователі ГПД

 

Уроки відвертого спілкування «Змінюй в собі негативне ставлення до інших», «Як подолати булінг»

Лютий

Класні керівники

Вихователі ГПД

 

Конкурс плакатів проти насильства «StopBulling»

Лютий

Практичні психологи

Заступник директора з виховної роботи

 

Заняття з елементами тренінгу «Спілкування з однолітками», «Як протистояти тиску однолітків», «Профілактика булінгу в учнівському середовищі», «Вчимося безпечної поведінки в мережі Інтернет».

Березень

Практичні психологи

Класні керівники

 

Виставка малюнків «Ми різні, але рівні»

Квітень

Практичні психологи

Педагоги-організатори

 

Бесіда – тренінг «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг».

Квітень

Практичні психологи

 

Бесіди учнів щодо протидії булінгу з представниками поліції, соціальної служби тощо

Впродовж року

Практичні психологи

 

Бібліотечні уроки на базі бібліотеки ім.П.Усенка, виставки літератури, бесіди «Ми – проти булінгу»

Впродовж року

Бібліотекарі

Робота з батьками

 

Тематичні батьківські збори «Протидія булінгу в учнівському середовищі»

Жовтень

Адміністрація

Класні керівники

 

Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям

Жовтень

Заступник директора з виховної роботи

 

Тематичні батьківські збори в класах «Безпечна поведінка дітей в мережі Інтернет», «Булінг та кібербулінг»

Впродовж року

Класні керівники

 

Проведення консультацій з питань взаємин батьків з дітьми

Впродовж року

Заступник директора з виховної роботи

Класні керівники

 

Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей

1 раз на місяць

Класні керівники

Моніторинг освітнього середовища закладу освіти

 

Анонімне анкетування учнів 4-х класів про випадки булінгу (цькування) у школі

Грудень

Адміністрація

 

Анкетування батьків про безпеку в закладі освіти

Грудень

Адміністрація

 Класні керівники

 

Діагностика стосунків у закладі освіти. Анкетування учнів та вчителів.

Лютий

Адміністрація

Залучені спеціалісти

         

 

Додаток 2 до наказу № 108-о

від 14.09.2023

 

ПОРЯДОК

подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв

про випадки булінгу (цькуванню) в КЗ «Біляївський ліцей»

 

Загальні питання

1. Цей Порядок розроблено відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».

2. Цей Порядок визначає процедуру подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькуванню).

3. Заявниками можуть бути здобувачі освіти, їх батьки/законні представники,

працівники та педагогічні працівники закладу та інші особи.

4. Заявник забезпечує достовірність та повноту наданої інформації.

5. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:

Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

- систематичність (повторюваність) діяння;

- наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

- дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Подання заяви про випадки булінгу (цькуванню)

1.  Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб зобов’язані повідомляти директору ліцею.

2.  Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу(цькування) здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв про випадки булінгу (цькування)  (далі – Заява).

3.  Заяви, що надійшли на електронну пошту гімназії отримує секретар-друкарка, яка зобов’язана терміново повідомити керівника закладу та відповідальну особу.

 

 

 

4.  Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює відповідальна особа, а в разі її відсутності – особисто директор ліцею або його заступник.

5.  Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу (цькування).

6.  Форма та примірний зміст Заяви оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.

7.  Датою подання заяв є дата їх прийняття.

8.  Розгляд Заяв здійснює директор ліцею з дотриманням конфіденційності.

 

Відповідальна особа

1.  Відповідальною особою призначається працівник гімназії з числа педагогічних працівників.

2.  До функцій відповідальної особи відноситься прийом та реєстрація Заяв, повідомлення директора ліцею.

3.  Відповідальна особа призначається наказом директора ліцею.

4.  Інформація про відповідальну особу та її контактний телефон оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.

 

Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування)

1.  За результатами розгляду Заяви директор гімназії видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб.

2.  З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін.

3.  Для прийняття рішення за результатами розслідування директор ліцею створює комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання.

4.  Комісія створюється наказом директора ліцею.

5.  До складу комісії можуть входити педагогічні працівники (у томі числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, директор ліцею та інші заінтересовані особи.

6.  Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами.

7.  Якщо Комісія визначила, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то директор ліцею зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей.

8.  У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що директорліцею  має повідомити постраждалого.

9.  Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

 

 

 

10.  Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службу у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).

11.  Батьки зобов’язані виконувати рішення та рекомендації Комісії.

 

Терміни подання та розгляду Заяв

1. Заявники зобов’язані терміново повідомляти директору  ліцею  про випадки булінгу (цькування), а також подати Заяву.

2. Рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб видається протягом 1 робочого дня з дати подання Заяви.

3. Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється протягом 3 робочих днів з дати видання рішення про проведення розслідування.

4. За результатами розслідування протягом 1 робочих дня створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату але не пізніше чим через 3 робочих дні після створення Комісії.

5. Директор ліцею зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей про кваліфікований Комісією випадок булінгу (цькування) протягом одного дня.

                           

 

 

Додаток 3 до наказу № 108-о

від 14.09.2023

 

Порядок реагування

 на доведені випадки булінгу (цькування) в КЗ «Біляївський ліцей»

та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)

 

1. На основі рішення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування), яка кваліфікувала випадок як булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, директор ліцею:

- повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;

- забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування) (далі – Заходи).

2.  Заходи здійснюються заступником директора з виховної роботи у взаємодії з практичним психологом гімназії  та затверджуються директором закладу.

3. З метою виконання Заходів можна запроваджувати консультаційні години у практичного психолога, створювати скриньки довіри, оприлюднювати телефони довіри.

Відповідальність осіб причетних до булінгу (цькування)

1. Відповідальність за булінг (цькування) встановлена статтею 173 п.4 Кодексу України про адміністративні правопорушення такого змісту:

«Стаття 173 п.4» . Булінг (цькування) учасника освітнього процесу.

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого,  тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення,  тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, - тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Неповідомлення директором закладу уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу – тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до двадцяти процентів заробітку.

 

АЛГОРИТМ ЩОДО ПОПЕРЕДЖЕННЯ БУЛІНГУ

1.     Ознайомлення учасників освітнього  процесу з нормативно- правовою базою та регулюючими документами щодо превенції проблеми насилля в освітньому середовищі.

2.     Проведення зустрічей, круглих столів, семінарів, тренінгів із залученням  представників  правоохоронних органів, служб соціального захисту, медичних установ та інших зацікавлених організацій.

3.     Запровадження програми правових знань у формі гурткової, факультативної роботи.

4.     Організація роботи гуртків, факультативів із психології.

5.     Створення інформаційних куточків для учнів із переліком організацій, до яких можна звернутися у ситуації насилля та правопорушень.

6.     Ознайомлення учителів і дітей з інформацією про прояви насильства та його наслідки.

7.     Батьківські збори – це форма організації спільної діяльності батьків, учителів, практичного психолога та соціального педагога, яка передбачає їх спілкування з метою обговорення актуальних питань  навчання і виховання, ухвалення рішень.

8.     Консультації - форма роботи з батьками, яка передбачає надання фахівцями психологічної служби допомоги батькам із різних проблем родинного виховання.

9.     Педагогічний консиліум - форма спілкування учнів, учителів, фахівців психологічної служби навчального закладу та батьків, метою якої є цілісне, різнобічне вивчення особистості учня, вироблення єдиної педагогічної позиції; визначення головних напрямів удосконалення виховного процесу зусиллями вчителів, батьків, самого учня; тренінги спілкування, методики оволодіння аутотренінгом.

10.               Для успішного попередження та протидії насильству треба проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.